25 juli 2011

Modigliani x 3




Jag har varit i Ungern, på Nationalmuseum och på bio, filmen i sig var ett antiklimax men tack vare den har jag fattat tycke för Wagners ouvertyr till Tristan och Isolde, jag har även återvänt till Monteverdi, till hans fjärde bok av madrigaler (lyssnas med fördel framförd av Delitiae Musicae, under ledning av Marco Longhini, bästa framförandet enligt min mening) -- detta något av det underskönaste och mest gåshudsframkallande man kan lyssna på. Under fritid läses Moment 22 och  Henrik Knifs essäsamling Leva och låta leva i gamla Europa. Och nu fortsätter den trista arbetsveckan, som jag knappt kan bärga mig inför slutet på...

5 kommentarer:

  1. Mmm, Modigliani!!

    Välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Mmm, Modigliani ja! :) Tack-tack!

    SvaraRadera
  3. Tack för tips om en av mina favoriter, Monteverdi! Slog upp ensemblen och dirigenten på Spotify, men hittar inte den inspelningen. Faktum är att jag inte hittar något ur den fjärde boken. Jag får leta på annat håll!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag hittat en inspelning med "Concerto Italiano".

    SvaraRadera
  5. Hej Minerva! Nej, tyvärr finns inte inspelningen på Spotify. Dock på Youtube! Jag har med en video med två madrigaler framförda av nämnda ensemble i inlägget Det intima forts.!

    SvaraRadera