1 december 2009

Pieter de Hooch - vardagsskönhet










----


Sjunde bilden ovanifrån: jag älskar den, men en liten detalj stör mig; ser ni statyetten där bredvid trappan, ovanför dörren? Jag har aldrig förstått varför den står mitt framför en tavla. En väldigt klumpig plats att placera den på. Eller är det kanske en symbol för något? Vet ni?

(Den femte målningen! De där färgerna. Det där ljuset. Man hänförs.)


Och jag undviker med flit att ta med denna målning, fastän den också är mycket fin, men jag får kalla kårar av den ända sedan jag läste denna tolkning. Läs den så förstår även ni.

6 kommentarer:

  1. Ja visst är det fascinerande med dessa vackra interiörer från en annan tid. Har du förresten besökt Rijksmuseum i Amsterdam?

    SvaraRadera
  2. Jacob C,

    Nej, jag har haft hemskt få chanser att besöka museer, det första 'riktiga' var nu i lördags, som jag skriver om i senaste inlägget.

    SvaraRadera
  3. Figuren framför tavlan är väl en typ som blev så till sig av att bli avbildad att han var tvungen att stiga ur ramen och visa upp sig ordentligt.

    SvaraRadera
  4. Om jag inte ser helt fel så utgör statyetten i fråga en variant av Cellinis skulptur ”Perseus med Medusas huvud”. Eftersom motiv föreställande Perseus och Medusa traditionellt brukar tolkas som symboliska framställningar av dygdens seger över det monstruösa och okontrollerbara så antar jag att så är fallet även i detta motiv. Enligt vissa konsthistoriker lär dock skulpturen symbolisera mannens plikt att skydda hemmet från yttre hot.

    Tavlan bakom statyetten är tyvärr lite svår att urskilja men verkar utgöra ett porträtt. Kanske föreställer målningen någon mindre ansedd familjemedlem man inte gärna skyltade med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad roligt med ny kommentar på det här inlägget. Det var intressant att veta! :)

      Radera