15 november 2009

Constance

Detta är Mozarts hustru Constance, år 1782.


I ett sällskap med kompositören Max Keller

Och detta kan vara ett fotografi på henne från 1840, då hon var 78 år gammal. Mina ögon spärras upp och pulsen rusar iväg. Att en (mer eller mindre) 1700-talsmänniska kan finnas bevarad på ett fotografi är för mig en svindlande tanke. Hur ofta har jag inte föreställt mig hur det skulle ha varit om det skulle ha funnits kameror redan på 1700-talet... fotografier av Marie-Antoinette, madame de Pompadour, Ludvigarna, kläderna, interiören... (möjligen fotografier som fortfarande är svartvita, grovkorniga och med en bildkvalitet som lämnar en del övrigt att önska... men ändå!).

Men om det är Constance eller inte är omdiskuterat - för det första så lär fotografiet ha tagits med en slutartid som av tekniska orsaker ännu inte var möjlig 1840, för det andra så var Constance sjuk vid tidpunkten och det var inte troligt att hon då var på besök hos Max Keller. Många forskare tror därför inte på teorin.

När jag hör dessa två argument återgår jag till att en smula besviket betrakta bilden. Kanske inte Constance ändå. Men man vill ju så gärna...!

6 kommentarer:

  1. Mm... fascinerande! En sak som är jag tycker är fascinerande med just 1700-talet är just att det faktiskt ligger så nära i tiden. Men ändå så annorlunda, eftersom den tid som föregick det stora mentala skiftet i europeisk historia, det som ägde rum mellan 1789 och 1815 (den franska revolutionen, napoleonkrigen och romantiken) verkligen var en annan.

    SvaraRadera
  2. Jacob C,

    Mmm! :) Jag har betydligt större svårigheter med att leva mig in i antiken, trots att jag är oerhört fascinerad av den också -- men den otroliga tidsrymd som förflutit sedan dess gör mig alldeles stum och mållös. 1700-talet däremot ligger så mycket närmare... men som du säger, ändå så annorlunda, så radikalt annorlunda i stämning och klimat.. och jag skall inte ens gå in på estetiken, herregud!

    SvaraRadera
  3. Man talar ibland om hur många handskakningar man är från till exempel amerikas president eller vilken annan människa som helst på jorden. Det lär visst inte vara så många.

    Om jag nu tänker bakåt, så vet jag att jag känner än person (nu mycket gammal) som i början av 1900-talet levde nära en människa som var född på 1840-talet, och i sin tur alltså bör ha träffat människor födda på 1700-talet.

    SvaraRadera
  4. Kanska coolt. :O Man vill verkligen tro att det är hon på fotot. :P

    Svar: Bra att jag inte är ensam. xD

    SvaraRadera
  5. Jacob C,

    Sådant där är jättekul att tänka på -- en annan variant; min pappa kan leda tillbaka sina pianolärare till Beethoven. Undrar hur många handslag det rör sig om! :)

    SvaraRadera
  6. Sandra,

    Precis!

    Haha, gå in på vilken bokblogg som helst så mår du genast bättre!:D

    SvaraRadera