1 november 2009

Intåg i november månad

Jag har nu plöjt igenom hela den helvetiska LAGKUNSKAP för gymnasiet, ett ämne som jag valde endast för att få ihop till minimiantalet 75 kurser. Att sedan upptäcka att jag satt bland människor som var genuint intresserade av juridik fick mig att kallsvettas. Men prov på måndag alltså och efter det kan jag lägga det bakom mig.

Och så läser jag Den hemliga historien av Donna Tartt, egentligen är det obegripligt hur jag kan köpa och sitta och läsa den boken, en recensent skrev att den är en thriller för tänkande människor, jag skyr thrillers, allt vad deckare heter, men sist och slutligen var det väl en sympatisk recension av den på Dagensbok.com som gjorde att jag föll till föga. Nämn Marcel Prousts namn i sammanhanget, så lystrar jag...

Nu skall jag se en bit ur Milos Formans A Blonde in Love. Och låt mig nu snabbt lägga till några ord för att lindra titelns effekt; det är faktiskt en tjeckisk, svartvit sextiotalsfilm som är väldigt charmig tycker jag, eller den är så härligt genuin. Jag tycker om scenen där Andula har tagit sin vackre pianist på orden och verkligen går och hälsar på honom hemma i Prag och det hela slutar med att föräldrarna vägrar låta honom sova i samma rum som henne, han får sova tillsammans med föräldrarna helt enkelt, på tryggt avstånd från den "främmande kvinnan". (Sådant här är förstås mindre roligt att läsa, för man fattar ju inte vad det rör sig om om man inte sett filmen. Så se filmen.)
----
(Eller inte. Se den om du är intresserad, låt bli om du inte är det. Jag vill för allt i världen inte försöka omvända någon).

3 kommentarer:

  1. När jag hade sk3 så hade jag den med människor som var j'ätteaktiva och verkade jätteintresserade, och jag satt där tyst som ett frågetecken, men sen i slutändan var jag ändå en av dem som fick bäst. Så bara för att någon är intresserad så behöver han/hon inte få bra, för det är en fet bok att lära trots att man kanske är intresserad, så de kanske inte orkar plugga :P

    SvaraRadera
  2. Den hemliga historien är helt fantastisk! Jag läste den när jag själv pluggade grekiska och kände igen mycket. Vi var också en liten grupp med en karismatisk lärare. Dock utövade vi aldrig orgiastiska riter; det är kanske bäst att påpeka. Ser till höger att du läst två av mina andra favoriter, Försoning och Den stängda boken. Du har en mycket tjusig blogg. Hit återkommer jag!

    SvaraRadera
  3. Minerva,

    Märkte din kommentar nyss, men du ser vad jag tyckte om boken lite längre upp. Låter härligt med dina grekiskastudier! Jag blev själv mycket sugen på språket när jag läste boken! Och mitt intresse för mytologin har väckts igen. Roligt att vi delar två favoriter! Du är den första jag vet som också räknar Den stängda boken till dem.

    SvaraRadera